Vandalisme tijdens jaarwisseling kost Midden-Groningen 42.000 euro

Algemeen

MUNTENDAM - De tijdens de jaarwisseling aangerichte schade aan gemeentelijke eigendommen in het openbare gebied in Midden-Groningen heeft de gemeente 42.000 euro gekost.


De schades tijdens de jaarwisseling aan gazons, plantsoenen, klinkers en tegelbestrating zijn in financieel opzicht beperkt gebleven. In Midden-Groningen als geheel is slechts 15 vierkante meter asfalt beschadigd. Dat alleen al betekent echter wel een kostenpost van ongeveer 5000 euro. Er is sprake van een toenemend gebruik van vuurkorven waardoor er minder wegdek beschadigd raakt.

119 verkeersborden vernield 

Vooral vandalisme heeft geleid tot schades. Opvallend is de omvangrijke schade aan verkeersmeubilair. In Midden-Groningen zijn er 119 verkeersborden kapotgegaan, waarvan 86 in Siddeburen en omgeving. In Siddeburen zijn ook een verkeersdrempel en twee bushokjes zwaar beschadigd, wat een aanzienlijk deel uitmaakt van de totale schade.

‘Teleurstellende ontwikkeling’ 

,,Ondanks dat er opnieuw een vuurwerkverbod van kracht was, is illegaal en zwaar vuurwerk de voornaamste methode voor deze vernielingen. Dat is een buitengewoon teleurstellende ontwikkeling en daarmee een zorgpunt dat extra aandacht zal krijgen in de aanloop naar de volgende jaarwisseling”, zegt burgemeester Adriaan Hoogendoorn.