Er was voor het eerst een panelgesprek met veteranen. Foto: Gemeente Pekela/Facebook.
Er was voor het eerst een panelgesprek met veteranen. Foto: Gemeente Pekela/Facebook.

Regionale Veteranendag in goede en waardige sfeer

Algemeen

PEKELA/WINSCHOTEN - In Winschoten heeft zaterdag de regionale Veteranendag plaatsgevonden voor veteranen, partners en weduwen van veteranen uit de gemeenten Oldambt, Pekela en Westerwolde. De bijeenkomst werd gehouden bij Moeke Breughel en verliep in een goede en waardige sfeer.

De drie gemeenten organiseerden de dag gezamenlijk om erkenning en waardering uit te spreken voor de inzet, moed en verdiensten van veteranen. Ook was er aandacht voor de rol van het thuisfront. Partners, familieleden en andere naasten waren daarom eveneens welkom.

Gesneuvelden 

Tijdens het officiële gedeelte spraken de (loco)burgemeesters van Oldambt, Pekela en Westerwolde de aanwezigen toe. Ook werd stilgestaan bij gesneuvelden van alle krijgsmachtonderdelen in binnen- en buitenland. Dit gebeurde onder meer met het signaal Taptoe, één minuut stilte, het Wilhelmus en het leggen van een bloemstuk bij de lege stoel. Ook was er voor het eerst een panelgesprek met veteranen, waarbij actuele thema’s werden besproken. Daarbij was ruimte voor persoonlijke ervaringen, herkenning en gesprek over onderwerpen die veteranen en hun thuisfront vandaag de dag bezighouden.

Na het officiële programma was er ruimte voor ontmoeting, gesprek en informeel samenzijn. Ook werd er gezamenlijk geluncht. Voor veteranen en hun thuisfront bood de bijeenkomst een gelegenheid om ervaringen te delen en elkaar te ontmoeten. Aan het einde van de bijeenkomst werd een bloemstuk naar de Veteranenplaquette gebracht. Daarmee werd de regionale Veteranendag op passende wijze afgesloten.